Autor
Palabras clave
ontratación administrativa
prestaciones in house
colaboración interadministrativa
TRAGSA
Resumen
Este artículo comenta la reciente sentencia del Tribunal de Justicia de las Comunidades Europeas
de 19 de abril de 2007 por la que se responde a la cuestión prejudicial planteada por
el Tribunal Supremo sobre la compatibilidad del régimen de TRAGSA con las Directivas públicas
de contratación, teniendo presente que dicha empresa recibe directamente encargos
del Estado y las Comunidades Autónomas. La sentencia declara que las Directivas no prohíben
dicho régimen en la medida en que todas las entidades públicas disponen de un control
similar al que tienen sobre sus propios servicios y que TRAGSA realiza la parte esencial de
su actividad para dichas autoridades.
de 19 de abril de 2007 por la que se responde a la cuestión prejudicial planteada por
el Tribunal Supremo sobre la compatibilidad del régimen de TRAGSA con las Directivas públicas
de contratación, teniendo presente que dicha empresa recibe directamente encargos
del Estado y las Comunidades Autónomas. La sentencia declara que las Directivas no prohíben
dicho régimen en la medida en que todas las entidades públicas disponen de un control
similar al que tienen sobre sus propios servicios y que TRAGSA realiza la parte esencial de
su actividad para dichas autoridades.
Keywords
public procurement; in house providing; interadministrative collaboration; TRAGSA.
Abstract
This study aims to analyse the recent judgment of the European Court of Justice of 19 April
2007. Spanish law enables TRAGSA to perform operations on the direct instructions of the
public authorities without being subject to the general rules for the award of public procurement
contracts. The orders are given it by the General Administration of the State, the
Autonomous Communities and the public bodies subject to them. The judgment declares
that the Directive «do not preclude it, since first, the public authorities concerned exercise
over that undertaking a control similar to that which they exercise over their own departments,
and, second, such an undertaking carries out the essential part of its activities with
those same authorities
2007. Spanish law enables TRAGSA to perform operations on the direct instructions of the
public authorities without being subject to the general rules for the award of public procurement
contracts. The orders are given it by the General Administration of the State, the
Autonomous Communities and the public bodies subject to them. The judgment declares
that the Directive «do not preclude it, since first, the public authorities concerned exercise
over that undertaking a control similar to that which they exercise over their own departments,
and, second, such an undertaking carries out the essential part of its activities with
those same authorities