Autor
Palabras clave
relaciones interadministrativas
lealtad institucional
colaboración
cooperación
coordinación.
Resumen
La ausencia tanto de un régimen general como de una verdadera construcción dogmática de las relaciones interadministrativas constituye un déficit que lastra el funcionamiento del Estado autonómico. Desde la obligada interpretación constitucional, las categorías propias de dichas relaciones se ofrecen como institutos del Derecho de organización y, en tal condición y simultáneamente: principios y elementos del status de los poderes públicos y, por proyección, del régimen jurídico del ejercicio por éstos de sus potestades-competencias
(operando así como derechos). Las técnicas en que se traducen tienen como fundamento la limitación del alcance de las potestades-competencias por el círculo de intereses cuya gestión esté encomendada al correspondiente sujeto-organización y como efecto la modulación (diversa) de la autonomía de los sujetos-organizaciones. En el trabajo se ensaya una determinación tanto de cada una de las técnicas —colaboración, cooperación y coordinación— como del sistema de relaciones interadministrativas como mecanismo de ajuste del
ejercicio de competencias diversas en los supuestos pertinentes e, incluso, del reparto mismo de las competencias.
(operando así como derechos). Las técnicas en que se traducen tienen como fundamento la limitación del alcance de las potestades-competencias por el círculo de intereses cuya gestión esté encomendada al correspondiente sujeto-organización y como efecto la modulación (diversa) de la autonomía de los sujetos-organizaciones. En el trabajo se ensaya una determinación tanto de cada una de las técnicas —colaboración, cooperación y coordinación— como del sistema de relaciones interadministrativas como mecanismo de ajuste del
ejercicio de competencias diversas en los supuestos pertinentes e, incluso, del reparto mismo de las competencias.
Keywords
inter-administrative relations; institutional loyalty; collaboration; cooperation; oordination.
Abstract
In Spain, there is an absence of a general system of inter-administrative relations, as well as
a true theoretical elaboration of such relations. This deficiency ballasts the appropriate
functioning of the Autonomous Regions-model of government. In the light of the necessary
interpretation of the Constitution, the existing categories in the domain of interadministrative
relations shine as key-concepts of the Law on Organisation. As such, they
work as principles and elements of the status of the public authorities and governmental
units and they rule the way how those public bodies exercise their powers and
competencies, something which, at the same time, transform the said principles into real governmental duties. Those theoretical categories in the domain of inter-administrative
relations result in actual techniques for the structuring of the governmental organisation.
They are justified by the wish to constraining the reach of the powers and competencies of
a given governmental unit on the basis of the circle of interests managed by it, something
which ends up in modulating the autonomy of the said governmental units. In this
contribution we try to carry out a coherent determination of those techniques
(collaboration, cooperation and coordination) and of the system of inter-administrative
relations, from the perspective that they conform a mechanism for adjusting the exercise of
different and several administrative competencies and, what is more, of the very allocation
of such competences.
a true theoretical elaboration of such relations. This deficiency ballasts the appropriate
functioning of the Autonomous Regions-model of government. In the light of the necessary
interpretation of the Constitution, the existing categories in the domain of interadministrative
relations shine as key-concepts of the Law on Organisation. As such, they
work as principles and elements of the status of the public authorities and governmental
units and they rule the way how those public bodies exercise their powers and
competencies, something which, at the same time, transform the said principles into real governmental duties. Those theoretical categories in the domain of inter-administrative
relations result in actual techniques for the structuring of the governmental organisation.
They are justified by the wish to constraining the reach of the powers and competencies of
a given governmental unit on the basis of the circle of interests managed by it, something
which ends up in modulating the autonomy of the said governmental units. In this
contribution we try to carry out a coherent determination of those techniques
(collaboration, cooperation and coordination) and of the system of inter-administrative
relations, from the perspective that they conform a mechanism for adjusting the exercise of
different and several administrative competencies and, what is more, of the very allocation
of such competences.