Palabras clave
reserva de Ley
colaboración reglamentaria
clasificación de las infracciones
correlación entre infracciones y sanciones
aguas públicas.
Resumen
Se aborda una cuestión concreta poco estudiada: si el legislador puede remitir al reglamento la clasificación de las infracciones según su gravedad. Tras analizar las exigencias de la reserva de ley en el ámbito sancionador, su proyección sobre la clasificación de las infracciones en diversos grados, la positivización de tales exigencias en la Ley de Régimen Jurídico del Sector Público, y la jurisprudencia del TC y del TS, se concluye que si de la clasificación de la gravedad de las infracciones depende la determinación de sus sanciones, tal clasificación es materia reservada a la ley. Por tanto, no son admisibles los preceptos legales que remiten sin límites efectivos tal clasificación a los reglamentos y, en concreto, es inconstitucional el actual art. 117.1 del Texto Refundido de la Ley de Aguas que es el arquetipo, y casi resto único, de tal género de habilitación reglamentaria prácticamente en blanco.
Keywords
Legal reserve; interaction with government regulations; infringement classification; connection between infringements and fines; public water.
Abstract
This paper focus its attention in a specific legal issue that has not been deeply studied: if the legislative bodies can refer to governmental regulations the different level of infringements according to their seriousness. After analyzing the requirements of the constitutional legal reserve of administrative fines, its projection on the classification of legal infringements in different degrees, the incorporation of such requirements in the Law of the Legal Regime of the Public Sector, and the jurisprudence of the Constitutional Court and the Supreme Court, it is concluded that if the determination of administrative fines depends on the legal classification of the seriousness of the infringements, such classification is a matter reserved to the Law. Therefore, the legal provisions that refer without effective limits such classification to governmental regulations are not admissible and, specifically, current article 117.1 of the Consolidated Text of Water Law is unconstitutional, which is the archetype, and almost the only remainder, of the so called blank legal entitlement for governmental regulation of administrative sanctions.