Palabras clave
cultura popular
sociología de la cultura
hegemonía
estructura
superestructura.
Resumen
El presente artículo pretende señalar la interrelación entre el campo de lo popular y la teoría gramsciana de la hegemonía con la teoría sociológica de Pierre Bourdieu, Jean-Claude Passeron y Claude Grignon. A dicho fin, llevaremos a cabo una contextualización histórica de la posición del campo de lo popular en el periodo de entreguerras, su transformación tras la Segunda Guerra Mundial y el umbral de Mayo de 1968 y el modo en que se encuentra en nuestro presente. Todo esto sin soslayar el trasfondo político en la relación entre la estructura y la superestructura de estas reflexiones.
Keywords
Popular culture; sociology of culture; hegemony; structure; superstructure.
Abstract
The current essay to point out the interrelation between the field of the popular and the Gramscian theory of hegemony with the sociological theory of Pierre Bourdieu, Jean-Claude Passeron and Claude Grignon. To this end, we will carry out a historical contextualization of the position of the field of the popular in the interwar period, its transformation after the Second World War and the threshold of May 1968 and the way it is in our present. All this without ignoring the political back ground in the relationship between the structure and the superstructure of these reflections.